| Author |
Message |
|
Memo
Registrerad användare
Joined: Thu Mar 06, 2008 11:11 am Posts: 21 Location: göteborgstrackten
|
 Re: Att ränka poäng
My brain hurts 
|
| Wed Apr 02, 2008 9:46 pm |
|
 |
|
Akagi
Registrerad användare
|
Ett snabbt försök att förklara idéen bakom furiten... Det finns tre lägen då regeln gäller;
1. En bricka du har lagt ut är, enligt japanskt tänkande, "offrad". Med andra ord, du har genom att lägga ut den visat att du inte har användning för den i din hand. Av denna anledning får du inte kalla in och gå ut med en bricka du tidigare lagt ut. Detta är tänkt att hindra folk från att "lura" sina motspelare till att lägga ned en vinnarbricka; man skall kunna studera en spelares offrade brickor för att visualisera hans hand.
2. Om en motståndare lägger ut en bricka och du inte ropar in den, visar du att du inte behöver den - du "offrar" brickan genom att låta turen gå vidare. Om du väntade på brickan i fråga och helt enkelt missar att ropa in den, så får du inte ropa in en sådan bricka innan turen har gått ett varv. Detta är mer ett straff för att du gjort en miss än något annat - japanerna älskar dylik självbestraffning.
3. Om du befinner dig i richii och du inte ropar in din vinnarbricka när den läggs av en motspelare så får du inte längre ropa in den brickan alls. Genom att inte gå ut när möjligheten fanns så "offrar" du den brickan. Likadant här är det menat som ett skydd för de andra spelarna; eftersom den person som lägger ned vinnarbrickan betalar hela summan av vinnarens hand så hade man kunnat sikta på vissa spelare annars.
Oavsett furiten så får du alltid gå ut på en bricka du själv lyfter från muren. Om du bryter mot furiten genom att ropa in en bricka trots att du befinner dig i något av de tre lägena ovan får du betala straffpoäng, chonbo, till dina medspelare.
Chonbo är 4 000 poäng till dealern och 2 000 till andra medspelare om du är spelare. Om du är dealer betalar du 4 000 till alla medspelare. Dvs. som vanlig spelare är straffpoängen totalt 8 000, som dealer är den 12 000.
Bakgrunden till furiten ligger i att Mah Jong huvudsakligen spelas om pengar i Japan. Reglerna förhindrar att två eller fler spelare gaddar ihop sig för att manipulera en vald motståndare till att lägga ut farliga brickor. Tänk er själva om ni ser personen till vänster lägga ut röd drake. Ni tänker så klart att aha, den är säker, ingen ropade in den. Så ni lägger ut er egen röda drake ni vill bli av med. Nästa sekund är den inropad och du är skyldig någon 5 000 SEK.
Om man tänker efter så förstår man att, i och med det blodiga allvaret i japansk Mah Jong, så är sådana här regler nödvändiga. Om någon har fler frågor om furiten eller andra japanska regler så svarar jag gärna så gott jag kan.
P.S. Skall nämnas att de japanska reglerna har många variationer; vissa regler kan gälla på ena sidan gatan, men inte på andra. Jag såg bland annat i foldern som länkas tidigare i tråden att de officiella reglerna använder Red Fives, vilket egentligen är ganska ovanligt... D.S.
|
| Sat Aug 02, 2008 12:18 am |
|
 |
|
Olle
Registrerad användare
Joined: Sat Mar 22, 2008 4:30 am Posts: 16 Location: Mito-shi, Ibaraki-ken, Japan
|
|
| Sun Aug 03, 2008 8:18 pm |
|
 |
|
Akagi
Registrerad användare
|
Med detta har vi ett bra exempel på hur reglerna skiljer sig; i flertalet varianter är det inte som Olle beskriver, men i vissa är det definitivt så. Jag tror att varianten ovan är baserad på att det anses ofint att gå ut på annans bricka när man befinner sig i furiten. Skräckinjagande nog finns det t.o.m. varianter som säger att gå ut på självdragen bricka (tsumo) inte är tillåtet det heller - dags att bygga om handen från grunden, med andra ord.
Själv spelar jag huvudsakligen Toudai-shiki, men det är fullt möjligt att de officiella tävlingsreglerna går så långt att de inte ens tillåter en offrad bricka som del av handen. Mitt råd, speciellt om ni skall spela med japaner, kolla innan vilka regelvarianter som gäller.
Om jag spelat med någon som använt regeln i Olles exempel hade jag definitivt blivit tvungen att betala chonbo.
|
| Sun Aug 03, 2008 8:58 pm |
|
 |
|
Olle
Registrerad användare
Joined: Sat Mar 22, 2008 4:30 am Posts: 16 Location: Mito-shi, Ibaraki-ken, Japan
|
Ett gott råd!  För spel på Tenhou gäller furiten-regeln som jag beskrev den.
|
| Sun Aug 03, 2008 10:22 pm |
|
 |
|
ingerelsa
Registrerad användare
|
Hej Missade maj-träffen på Sofiagatan; hoppas komma i juni. Jag och väninnorna har träffats och spelat och funderar över "poängränking". Om tex jag får Mahjong från en bricka från muren, vad blir då poängen? Bricka från en medspelare? Är 8 poäng + mahjong-poängen det som blir? När vi har spelat har vi ju "sluppit" ha 8 poäng för att göra mahjong, hur påverkar det poängberäkningen? Hälsningar Inger
|
| Sun May 23, 2010 1:37 am |
|
 |
|
Jonas
Styrelsen Göteborg Styrelsen Förbundet
Joined: Wed Feb 20, 2008 4:30 pm Posts: 326 Location: Göteborg
|
ingerelsa wrote: Hej Missade maj-träffen på Sofiagatan; hoppas komma i juni. Jag och väninnorna har träffats och spelat och funderar över "poängränking". Om tex jag får Mahjong från en bricka från muren, vad blir då poängen? Bricka från en medspelare? Är 8 poäng + mahjong-poängen det som blir? När vi har spelat har vi ju "sluppit" ha 8 poäng för att göra mahjong, hur påverkar det poängberäkningen? Hälsningar Inger En lyckad mahjong ger 8p från alla spelare plus mahjongens värde från den som slängde, om brickan drogs direkt från muren räknas det som att alla slängde (alla betalar värdet plus de åtta poängen). kör man utan krav på 8p värde är man utanför regelboken, vilket naturligtvis innebär att det inte går att säga nått definitivt. Vi brukar köra att nya spelare får gå ut på mindre än 8p, men i så fall får de enbart mahjongens värde, inte de där 8p man normalt får från alla.
|
| Mon May 24, 2010 3:10 am |
|
 |
|
ingerelsa
Registrerad användare
|
"En lyckad mahjong ger 8p från alla spelare plus mahjongens värde från den som slängde, om brickan drogs direkt från muren räknas det som att alla slängde (alla betalar värdet plus de åtta poängen).
kör man utan krav på 8p värde är man utanför regelboken, vilket naturligtvis innebär att det inte går att säga nått definitivt. Vi brukar köra att nya spelare får gå ut på mindre än 8p, men i så fall får de enbart mahjongens värde, inte de där 8p man normalt får från alla.[/quote]"
Tack Jonas för tydligt svar - det går vi efter fortsättningsvis. Inger
|
| Tue May 25, 2010 11:40 pm |
|
 |
|
Zeentch
Registrerad användare
Joined: Tue Mar 23, 2010 7:55 pm Posts: 15 Location: Jönköping
|
Ryu101 wrote: I slutet så lyfts översta raden av på den sju långa ruinen av och visar den direkta undre brickan på bambu sju. Denna ger också poäng om man skulle ha följande bricka i sin mahjonghand.
Detta stämmer inte helt och hållet, om spelaren som har kallat Mah Jong förklarade Riichi under spelets gång så är Ura-Dora (Undre Dora) aktiv för den spelaren, men om Riichi inte är kallat av vinnande spelare så används inte Ura-Dora alls. Detta är enligt de riktiga Riichi Rules då jag har skrivigt ut dom från http://mahjong-europe.org/rules/Allt annat som ni har skrivigt stämmer rätt bra in på Riichi Rules (Japanska varienten) men sen som andra säger så finns det ju många varianter. Hoppas att detta hjälper lite ^^
|
| Sun Aug 08, 2010 1:03 am |
|
|